Tällä kertaa poikkean hieman normaalista aiheestani, ja arvostelen kaikki kirjastosta lainaamani ja lukemani tietokirjat viimeisten noin 5 vuoden aikana. Tämän blogin aloittaessani olen lukenut niitä vielä enemmän. Palaan niihin myöhemmin. En ole kovin hyvä kirjoittamaan pitkiä syväluotaavia arvosteluita. Tyydyn siis kertomaan vain ajatukseni.
Ihmissusi kirjallisena aiheena / J. V. Lehtonen
Tämä kirja oli pieni pettymys. Eikä vähiten siksi että se oli kirjaimellisesti vain kämmenen kokoinen. Kun odotin tuota kirjastosta, odotin jonkinlaista kattavaa järkälettä. Mutta toisaalta, ilman tätä en olisi koskaan kuullut Sudenmorsian kirjasta.
Ihmissudet : asiakirjoja ja kertomuksia / Pekka Kilpinen
Todella kattava ja asiallinen kirja ihmissusista. Itseasiassa vähän liiankin asiallinen.
Ihmissusien kirja = The book of were-wolves / Sabine Baring-Gould
Asiallinen, mutta myös viihdyttävä. Kirja on kuitenkin kirjoitettu aikaan jolloin lykantropia oli sairaus. Paljon huikeita tarinoita ihmissusista.
Mielekäs maailmanhistoria, eli, Tarpeetonta tietoa eritoten parhaalla mahdollisella maulla / Jari Lehtinen
Ehdoton klassikko historian kuriositeeteista kiinnostuneille.
Kaunotar ja Hirviö : satuja maailmalta / kertonut Neil Philip
Sekä tietokirja että satukirja samaan aikaan. Yksi kirjoista joka pitäisi löytyä jokaisen saduista kiinnostuneen hyllystä. Täynnä mielenkiintoista triviaa.
Kissojen maailmanhistoria / Petri Pietiläinen.
Jokaisen kissaihmisen Raamattu! Inspiroivimpia tietokirjoja mitä olen koskaan lukenut.
Suomalaiset taruolennot / koonnut ja muistiin merkinnyt Eero Ojanen
Ihan ok. Kattaa melko tarkasti kaiken tiedon mitä aiheesta pitäisikin tietää.
Norse mythology / Neil Gaiman
Tämä kulkee siinä rajalla onko se tietokirja vai ei. Toki tarinamaisesti kirjoitettu, mutta kertoo paljon norjalaisen taruston kulttuurimaisemasta. Kirja on myös erittäin hauska. Suosittelen.
Raamatullinen vuosi / A. J. Jacobs
Todella mieltäavartava ja helppolukuinen teos. Tässä oppii Raamatusta ja käytännöstä paljon. Periaatteessa enemmän journalismia kuin tietokirja, mutta asiasisältöä kuitenkin. Suosittelen.
Supergods : our world in the age of the superhero / Grant Morrison
Kirjassa ei ollut oikein mitään uutta näin vanhalle supersankari sarjakuvan konkarille. Ja on hankala suositella tuota aloittelijallekaan. Ehkä pienoinen pettymys.
Suuri tonttukirja / teksti: Wil Huygen
Todella sympaattinen kirja skandinaavisen tontun historiasta ja siihen liittyvistä taruista. Sopii lisäksi sekä lapsille että aikuisille.
Tiedon rajamailla / [julk.:] oy Valitut palat
Suhteellisen asiallinen teos, mutta itselle ei tarjonnut mitään kovin uutta tieto aihepiiristään. Pettymys. Olen lukenut parempaakin alan kirjallisuutta.
Batman aukene! / [julkaisija:] Bat-instituutti
Todella kattava tietolähde kaikille Batmanistä kiinnostuneille. Itse en varsinaisesti kuulu siihen joukkoon.
Kaiken oudon ensyklopedia / Jani Kaaro
Ei mitään erityisen uutta, mutta ihan hyvä peruspaketti.
Yōkai attack! : The Japanese monster survival guide / Hiroko Yoda and Matt Alt
Aivan mielettömän hauska ja mieltä avartava teos! En edes tiennyt kuinka mielenkiintoisia örvelöitä japanilaisissa uskomuksissa on!
Pohjoismaiset taruolennot / koonnut, muistiinmerkinnyt ja kuvittanut Johan Egerkrans
Todella upea ja kattava ja hienon näköinen julkaisu.
Veden valtiaat / [kirjoittanut:] Marjut Hjelt
Ihan liian lapsellinen ja lisäksi vielä turha lisäosa. Sopii ehkä perheen pienimmille, mutta ei kyllä minulle.
Elä maagisesti : keijut, luonnonhenget ja taruolennot / Ted Andrews
Vaikka kansi onkin asiallinen, niin sisältö on todella huonoa.
Yliluonnollista : outoja ilmiöitä, uskomuksia ja tapahtumia / Judy Allen
Judy Allen on hyvä kirjailija. Hänen teoksiaan luen mielelläni. Mutta ei kyllä silti ollut kiinnostavin aihe.
Mysteerien maailma / [kirj. Richard Marshall.
Valitut Palat tason juttuja, eli oikeastaan melko hyvä.
Suuri suomalainen kummituskirja : kotimaiset kauhutarinat kautta aikojen / Eero Ojanen
Tämä on hieno ja asiallinen kokoelma kaiken ikäisille.
Yliluonnollisten ilmiöiden ensyklopedia / Harri Virolainen & Ilkka Virolainen
En tiedä miten nämä veljekset siinä onnistuvat, mutta tämä on kaikkien aikojen tylsin aihetta käsittelevä kirja.
Symbolit & merkit : [alkuperä ja merkitys] / [suomennos: Carla-Rose Heikkinen, Heli Ruuhinen]
Tämä on ehdottomasti niitä teoksia jonka haluaisin omaankin hyllyyni.
Mythologia Fennica / Kristfrid Ganander ; toimittanut Juha Pentikäinen
Suomalaisen mytologian tietosanakirja. Hienoa että tämä on yhä saatavilla.
Valonkantajat : välähdyksiä suomalaisesta salatieteestä / Perttu Häkkinen & Vesa Iitti
Tämä oli sitä huuhaata pahimmasta mahdollisesta päästä. Varmasti tällekin on kohderyhmänsä, mutta se en ainakaan ole minä.
Hirviökäsikirja / Mervi Koski
Enemmän ehkä lapsille tarkoitettu opus. Ei voita tosiaankaan legendaarista Hirviötieto opusta jolla on myös vahvoja nostalgisia arvoja. Silti ihan asiallinen.
Myytit ja legendat : ensyklopedia / Philip Wilkinson
Todella asiallinen opus. Tämäkin pitäisi omaan hyllyyn hankkia.
500 essential anime movies : the ultimate guide / Helen McCarthy
Luin tämän joskus kun keräsin kokoon omaa versiotani artikkelista 1001 elokuvaa jotka sinun on nähtävä ennen kuin kuolet. Sain tästä kirjasta monta elokuvavinkkiä. Jaksoin muuten kirjoittaa ylös joku n. 600 elokuvaa ennen kuin luovutin.
Sohvaperunan leffaraamattu / Juha Virkki
Luin tämän joskus kun keräsin kokoon omaa versiotani artikkelista 1001 elokuvaa jotka sinun on nähtävä ennen kuin kuolet. Sain tästä kirjasta monta elokuvavinkkiä. Jaksoin muuten kirjoittaa ylös joku n. 600 elokuvaa ennen kuin luovutin.
Outo Hollywood : elokuvahistorian kummallisuuksia / Henrik Laine
Paljon mielenkiintoista trviaa. Täytyypä lainata uudestaan.
Elokuvaopas : pitkät elokuvat / Antti Alanen
Hienon näköinen opus, mutta ei oikein auttanut projektiani. Aika peruspaketti elokuvia.
Ruutia, räminää ja rakkautta : elokuvaklassikoita lapsille ja nuorille / Kirsi Raitaranta ja Leena Virtanen
Turhinta mahdollista roskaa mihin olen ikinä koskenut.
100 cult films / Ernest Mathijs & Xavier Mendik
Täynnä hienoja elokuvia joista aika varmasti et ole oikeasti kuullutkaan.
Elokuvantekijät / Antti Alanen
Hienon näköinen opus, mutta ei oikein auttanut projektiani. Aika peruspaketti elokuvia.
501 elokuvaa, jotka on nähtävä kerran eläessään / [kääntäjä: Laura Haavisto]
Olisivat nyt edes listanneet sen 1001 elokuvaa. Ihan lälly opus.
Elokuvan hirviöt / John Landis
Aivan huikea! Inspiroivin ja mieltäväavartavin elokuvakirja koskaan. Plus aivan perhanan upeat kuvat!
A-Z of cult films and film-makers / by Steven Paul Davies
Ei minkäänlaista muistikuvaa. Ehkä se ei sitten ollut niin erikoinen.
Aaveiden atlas : opaskirja yliluonnolliseen / Caroline Young
Klassikko. Lukenut useampaan kertaan. Kuin ilmiselvä Noidan käsikirjan jatko-osa. Todella inspiroivaa kamaa ja upea ja sympaattinen kuvitus.
Animaation historia / Jari Lehtinen
Hauska ja opettavainen katsaus aiheeseen.
Mangan mestarit / Jari Lehtinen, Janne Kemppi, Outi Vanamo
Jotenkin vaan vaisu tekele. En tainnut edes lukea loppuun.
Perkele : johdatus demonologiaan / Ülo Valk
Todella klassinen tutkielma aiheesta. Lainannut useita kertoja. Ei välttämättä perheen pienimmille.
Kadonneet maailmat / kirjoittanut ja kuvittanut John Howe
Todella kaunis ja komea opus. Inspiroi minua valtavasti.
Vampyyrit / Joules Taylor
Todella tahmea ja mitään sanomaton. Selkeästi kirjoitettu rahan kiilto silmissä Twilight elokuvien tuiskeessa.
Nostradamus : uutta tietoa suuren näkijän ennustuksista / Michael Jordan
Hieno ja kattava teos aiheesta. Ei vain oikein ole minua varten.
Fantasiatieto / Judy Allen
Tämä on ehdottomasti se teos josta Judy Allenin löysin! Todella kattava ja antaa hyvät eväät myös fantasiakirjailijan uraa harkitsevalle. Lisäksi en ole vieläkään katsonut kaikkia siinä mainittuja elokuvia. Tämän haluaisin omaan hyllyynikin!
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.