Kirjassa Seven Basic Plots jonka on kirjoittanut Christopher Booker esiintyy paljon jungilaisia analyysejä juonenkäänteistä. Tässä kirjan perusrunko tiivistetysti.
Metajuoni
Metajuoni alkaa yleensä siitä että sankari kutsutaan mukaan seikkailuun. Tämä tapahtuu yleensä unitilassa, jossa seikkailu on jo alkanut ja sankarilla on illuusio voittamattomuudesta. Tätä seuraa yleensä tuhautumistila, jossa sankari kohtaa ensimmäistä kertaa vihollisensa ja voittamattomuus on kadoksissa. Tämä pahenee painajaistilassa joka on juoneen kliimaksi, jossa kaikki toivo on menetetty. Viimein ratkaisussa sankari pääsee eroon takaastaan vastoin kaikkia odotuksia.
Kirjan avainväite on että vaikka monet hahmot näkyvät tarinassa, on oikeita eroja vain yksi: onko kyse sankarista vai sankarittaresta. Hänen kohtaloonsa me identifoimme itsemme, kun sankari tekee todellisuus havainnon joka on tärkeä lopun kannalta. Loppujen lopuksi se on havainto jonka kautta määrittyy myös muut tarinan hahmot. Kyse on loppujen lopuksi sankarin sisäisestä maailmasta.
Perusjuonet
1. Hirviön voittaminen
Päähenkilö lähtee pähittämään vihollista voimaa joka uhkaa päähenkilöä tai/ja tämän kotimaata.
Esimerkkejä: Perseus, Theseus, Beowulf, Dracula, The War of the Worlds, Nicholas Nickleby, The Guns of Navarone, Seven Samurai (ja sen western versio The Magnificent Seven), James Bond, Star Wars.
2. Köyhästä rikkaaksi
Köyhä päähenkilö saa voiman, varauden ja/tai kumppanin, menettää kaiken ja saa kaiken takaisin, kasvaen hieman ihmisenä samalla.
Esimerkkejä: Cinderella, Aladdin, Jane Eyre, A Little Princess, Great Expectations, David Copperfield, The Prince and the Pauper, Brewster's Millions.
3. Etsintäretki
Päähenkilö ja hänen matkaseuralaisensa lähteävät etsimään tärkeää esinettä tai paikkaa. He kohtaavat matkalla houkutuksia ja esteitä.
Esimerkkejä: The Odyssey, The Pilgrim’s Progress, The Lord Of The Rings, King Solomon's Mines, Six of Crows, Watership Down, Lightning Thief, Apocalypse Now.
4. Matka ja paluu
Päähenkilö lähtee outoon maailmaan, ja kohdattuaan sen uhat, he paalavat kokeneempana.
Esimerkkejä: Ramayana, Alice in Wonderland, Goldilocks and the Three Bears, Orpheus, The Time Machine, Peter Rabbit, The Hobbit, The SpongeBob SquarePants Movie. Mad Max: Fury Road, Brideshead Revisited, The Rime of the Ancient Mariner, Gone with the Wind, The Third Man.[2]
5. Komedia
Humoristinen hahmo jolla onnellinen loppu. Draama jossa on kyse älyttömistä tilanteista päättyy onnellisesti. Komedia on silti enemmän kuin huumoria. Se edustaa kaavaa jossa konflikti muodostuu yhä vain hämmentäväksi ja hämmentäväksi, mutta lopulta tilanne ratkaistaan yhdellä ainoalla valaisevalla tilanteella. Suurinosa romanttisista elokuvista kuuluvat tähän kategoriaan.
Esimerkkejä: A Midsummer Night's Dream, Much Ado About Nothing, Twelfth Night, Bridget Jones's Diary, Music and Lyrics, Sliding Doors, Four Weddings and a Funeral.
6. Tragedia
Päähenkilön heikkous tai suuri virhe yritetään korjata. Hänen epäonnensa kuitenkin kääntyy yhä säälittävämpään suuntaan ja hyvä tyyppi joutuu kärsimään.
Esimerkkejä: Macbeth, The Picture of Dorian Gray, Carmen, Bonnie and Clyde, Jules et Jim, Anna Karenina, Madame Bovary, John Dillinger, Romeo and Juliet, Julius Caesar.
7. Uudelleensyntymä
Jokin tapahtuma pakottaa päähenkilön muuttumaan ja usein näistä tulee parempi ihminen.
Esimerkkejä: "The Frog Prince", "Beauty and the Beast", The Snow Queen, A Christmas Carol, The Secret Garden, Peer Gynt, Groundhog Day.
Kolmen sääntö
Yhä uudestaan ja uudestaan asiat tapahtuvat kolmessa osassa. Jännitys tiivistyy ja kolmas tapahtuma on viimeinen laukaus jotta jotain tärkeää tapahtuisi. Tämä kaava on meille tuttu lapsuuden saduista kuten Kultakutri ja kolme karhua, Tuhkimo ja Punahilkka. Aikuisten tarinoissa kolme toimii osana prosessia jota käydään muodonmuutoksen takia. Tämä muodonmuutos voi olla laskeva tai nouseva. Tässä neljä tapaa jolla kolme voi esiintyä:
1. Simppeli, tai kasautuva kolme, josta esimerkkinä Tuhkimon kolme käyntiä tanssiaisissa.
2. Kolmen saavuttaminen, jossa joka kerta asia on parempi kuin edellinen. Esimerkkinä sankari joka joutuu voittamaan ensin pronssisen, sitten hopeisen ja viimeisenä kultaisen esineen.
3. Kontrastinen kolme, jossa viimeinen kolmas on jotenkin positiivisempi arvo, esimerkiksi Kolme porsasta joista kahden ekan talon susi puhkuu kumoon, mutta ei kolmatta.
4. Viimeinen tai pahaenteinen kolmas, kuten Kultakutri ja hänen kolme kulhoaan, joista ensimmäinen oli väärä, toinen oli vastakkaisella tavalla väärä ja kolmas oli sopiva.
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.