Kirjassa Seven Basic Plots jonka on kirjoittanut Christopher Booker esiintyy paljon jungilaisia analyysejä juonenkäänteistä. Tässä kirjan perusrunko tiivistetysti.

 

Metajuoni

Metajuoni alkaa yleensä siitä että sankari kutsutaan mukaan seikkailuun. Tämä tapahtuu yleensä unitilassa, jossa seikkailu on jo alkanut ja sankarilla on illuusio voittamattomuudesta. Tätä seuraa yleensä tuhautumistila, jossa sankari kohtaa ensimmäistä kertaa vihollisensa ja voittamattomuus on kadoksissa. Tämä pahenee painajaistilassa joka on juoneen kliimaksi, jossa kaikki toivo on menetetty. Viimein ratkaisussa sankari pääsee eroon takaastaan vastoin kaikkia odotuksia. 

Kirjan avainväite on että vaikka monet hahmot näkyvät tarinassa, on oikeita eroja vain yksi: onko kyse sankarista vai sankarittaresta. Hänen kohtaloonsa me identifoimme itsemme, kun sankari tekee todellisuus havainnon joka on tärkeä lopun kannalta. Loppujen lopuksi se on havainto jonka kautta määrittyy myös muut tarinan hahmot. Kyse on loppujen lopuksi sankarin sisäisestä maailmasta. 

 

Perusjuonet

1. Hirviön voittaminen

Päähenkilö lähtee pähittämään vihollista voimaa joka uhkaa päähenkilöä tai/ja tämän kotimaata.

Esimerkkejä: PerseusTheseusBeowulfDraculaThe War of the WorldsNicholas NicklebyThe Guns of NavaroneSeven Samurai (ja sen western versio The Magnificent Seven), James BondStar Wars.

2. Köyhästä rikkaaksi

Köyhä päähenkilö saa voiman, varauden ja/tai kumppanin, menettää kaiken ja saa kaiken takaisin, kasvaen hieman ihmisenä samalla.

Esimerkkejä: CinderellaAladdinJane EyreA Little PrincessGreat ExpectationsDavid CopperfieldThe Prince and the PauperBrewster's Millions.

3. Etsintäretki

Päähenkilö ja hänen matkaseuralaisensa lähteävät etsimään tärkeää esinettä tai paikkaa. He kohtaavat matkalla houkutuksia ja esteitä. 

Esimerkkejä: The OdysseyThe Pilgrim’s ProgressThe Lord Of The RingsKing Solomon's MinesSix of CrowsWatership DownLightning ThiefApocalypse Now.

4. Matka ja paluu

Päähenkilö lähtee outoon maailmaan, ja kohdattuaan sen uhat, he paalavat kokeneempana. 

Esimerkkejä: RamayanaAlice in WonderlandGoldilocks and the Three BearsOrpheusThe Time MachinePeter RabbitThe HobbitThe SpongeBob SquarePants MovieMad Max: Fury RoadBrideshead RevisitedThe Rime of the Ancient MarinerGone with the WindThe Third Man.[2]

5. Komedia

Humoristinen hahmo jolla onnellinen loppu. Draama jossa on kyse älyttömistä tilanteista päättyy onnellisesti. Komedia on silti enemmän kuin huumoria. Se edustaa kaavaa jossa konflikti muodostuu yhä vain hämmentäväksi ja hämmentäväksi, mutta lopulta tilanne ratkaistaan yhdellä ainoalla valaisevalla tilanteella. Suurinosa romanttisista elokuvista kuuluvat tähän kategoriaan.

Esimerkkejä: A Midsummer Night's DreamMuch Ado About NothingTwelfth NightBridget Jones's DiaryMusic and LyricsSliding DoorsFour Weddings and a Funeral.

6. Tragedia

Päähenkilön heikkous tai suuri virhe yritetään korjata. Hänen epäonnensa kuitenkin kääntyy yhä säälittävämpään suuntaan ja hyvä tyyppi joutuu kärsimään.

Esimerkkejä: MacbethThe Picture of Dorian GrayCarmenBonnie and ClydeJules et JimAnna KareninaMadame BovaryJohn DillingerRomeo and JulietJulius Caesar.

7. Uudelleensyntymä

Jokin tapahtuma pakottaa päähenkilön muuttumaan ja usein näistä tulee parempi ihminen.

Esimerkkejä: "The Frog Prince", "Beauty and the Beast", The Snow QueenA Christmas CarolThe Secret GardenPeer GyntGroundhog Day.

 

Kolmen sääntö

 

 

Yhä uudestaan ja uudestaan asiat tapahtuvat kolmessa osassa. Jännitys tiivistyy ja kolmas tapahtuma on viimeinen laukaus jotta jotain tärkeää tapahtuisi. Tämä kaava on meille tuttu lapsuuden saduista kuten Kultakutri ja kolme karhua, Tuhkimo ja Punahilkka. Aikuisten tarinoissa kolme toimii osana prosessia jota käydään muodonmuutoksen takia. Tämä muodonmuutos voi olla laskeva tai nouseva. Tässä neljä tapaa jolla kolme voi esiintyä:

1. Simppeli, tai kasautuva kolme, josta esimerkkinä Tuhkimon kolme käyntiä tanssiaisissa.

2. Kolmen saavuttaminen, jossa joka kerta asia on parempi kuin edellinen. Esimerkkinä sankari joka joutuu voittamaan ensin pronssisen, sitten hopeisen ja viimeisenä kultaisen esineen.

3. Kontrastinen kolme, jossa viimeinen kolmas on jotenkin positiivisempi arvo, esimerkiksi Kolme porsasta joista kahden ekan talon susi puhkuu kumoon, mutta ei kolmatta.

4. Viimeinen tai pahaenteinen kolmas, kuten Kultakutri ja hänen kolme kulhoaan, joista ensimmäinen oli väärä, toinen oli vastakkaisella tavalla väärä ja kolmas oli sopiva.